Párkrát jsem se už otřel o téma reklamy na internetu a o možnostech, jak ji zacílit, jak správně poznat, co si dotyčná osoba koupí a co nekoupí. Popíšu jednoduše (a trochu zjednodušeně) pár metod, který se běžně používají.

Každej, kdo má telefon nebo počítač s připojením k internetu, je dobrej zdroj výdělku. Začněme třeba u těch mobilů. Hloupý telefony jsou o něco málo bezpečnější, smartphony jsou pak doslova rájem pro vytěžování dat. Jak se to dělá?

Koupíte si telefon s Androidem nebo iOS nebo Windows nebo Blackberry. To jsou operační systémy, který pohání chytrý telefony (existuje jich víc, Android a iOS jednoznačně vede). Telefon zapnete, přihlásíte se do svýho emailovýho účtu od Google nebo Apple nebo jinýho. Přesně! Do účtu. Jeden účet obvykle sdružuje několik funkcí. Mimo emailu tak můžete se svým účtem stahovat a instalovat aplikace z obchodů Google Play nebo Store. Každej druhej si do mobilu hodí facebook, messenger, whatsapp, viber, instragram, snapchat a další kecálky, sociální sítě, aplikace na focení, sdílení dat, poslech hudby a tak. Aplikaci si představte jako kus programu, kterej někdo vytvořil za nějakým účelem.

Zůstaňme u sociálních sítí a pro jednoduchost u facebooku, ačkoli podobně jako facebook se chovají skoro všichni velcí hráči. Fejsáč je zdarma, respektive neplatíte za něho penězi. Vyrobíte si svůj účet a jste tam. Vyplníte pár detailů (místo bydliště, školu, práci, zájmy…), přidáte si svoje přátele, známý, kolegy… A facebook najednou ví, co jste zač. Jak? Vždyť jste mu to všechno řekli. A to je jen začátek!

Facebook už v tuhle chvíli ví, co jste zač z toho, co jste na sebe práskli. No jo, ale to je málo. Pohodlná aplikace fejsu v mobilu je pravej zdroj. Mobilem fotíte svoje momentky, zajímavý místa, lidi, … Není tajemstvím, že telefony disponují GPS funkcí, takže fotky jsou opatřeny i přesnou polohou. V telefonu máte samozřejmě kontakty, SMS, emaily, kalendář; prostě všechno, co je vám blízký. A teď to přichází! Při instalaci Facebook aplikace do telefonu vás operační systém vyzve k udělení tzv. oprávnění aplikaci. Tedy vy jako uživatel musíte povolit facebooku, co všechno smí ve vašem telefonu dělat. A jakáže oprávnění povolujete?

Facebook_Mobile_App_Permissions_List.png
Zdroj: http://crambler.com/truth-about-facebook-messenger-app-privacy/

V zásadě kliknutím na ANO souhlasíte s úplnou kontrolou nad vaším telefonem. Facebook aplikace tak může nahlížet do historie všech akcí, kontaktů a kalendáře, lokace telefonu, SMS zpráv, telefonních hovorů, fotek a videí, … Děsivé ale je, že facebook může používat kameru a mikrofony, aniž byste o tom museli nutně vědět. To je totiž schovaný dál, v sekci „ostatní“ a pak taky na webu s podmínkama. Ruku na srdce, četl to někdo?

Pome dál. Máte mobil a v něm aplikaci facebook a messenger (ten má podobnej rozsah oprávnění). Sem tam je ale lepší projet kámošům profily na počítači. Tak se přihlásíte tam. Facebook v ten okamžik aktivně drží spojení skrze váš prohlížeč. Používá k tomu malinký soubory, který se jmenují „cookies“. Cookies plní několik funkcí a některý z nich jsou užitečný. Cookies ale současně můžou (a často to dělají) šmírovat. Třeba to, jakej máte počítač, jakej operační systém, jakej prohlížeč, kde právě zrovna jste (o tom zas jindy), z jaké stránky jste přišli na stránku aktuální, kde je kurzor a kde je myš a další drobnosti. Izolovaně to jsou nedůležitý informace. No jo. Jenže ony nejsou izolované. Všechno totiž souvisí se vším.

Tak. Ještě tápete, jak facebook ví, že jste se koukali předtím na web s foťákama a tak vám cpe reklamu právě na ně?

Jednoduché. Facebook vlastní mohutnou (jakože fakt masakroidní) výpočetní sílu. Tolik serverů má jen málokdo! A tahle výpočetní síla slouží jednak pro obsluhu vašich fotek na profilu, posílání zpráv a dalším činnostem uživatelů, ale slouží taky facebooku samotnýmu. Soubory cookies v kombinaci s rozsáhlými právy v mobilu uživatele dávají facebooku skoro úplnej obraz uživatele. Uživatelů je přes miliardu. Facebook tak velice dobře ví, kdy má ten či onen člověk z vašich přátel narozeniny, kdy jste se poprvé viděli s partnerkou nebo kdy chodíte spát. Facebook ví, s kým si píšete a kdy, ví, kam chodíte nakupovat a kde trávíte večery, komu dáváte lajky a komu se naopak vyhýbáte. Obrovská výpočetní síla a pokročilý zpracování dat (něco jako velká excelová tabulka s řadou údajů). To jsou hlavní zbraně! Není nic jednoduššího než známá data analyzovat a dozvědět se, že Anička z Brna se právě rozešla a sdílí smutný písníčky a vypisuje svýmu ex, nebo že Martin z České Lípy včera promoval a chce to zapít. Co s tím?

Prodat Aničce a Martinovi to, co zadavatelé reklamy prodat chtějí. Chudák Andulka dojídá pátou čokoládu na nervy a v tom vidí na displayi reklamu na psycholožku dvě ulice od jejího domu nebo na čaj proti stresu. Koupí ho? Asi jo, protože facebook ví, že Anička ráda kliká na reklamy. Koupí ho? Asi ne, protože facebook ví, že Anička reklamy nečte. Nevadí. I tohle umíme. Aničce začneme zobrazovat příspěvky tak, abychom v ní vyvolali dojem, že zrovna tu paní psychologickou potřebuje a že čaj jí udělá dobře. A budeme sledovat, jak se Anička chytne. Podobně to platí i pro Martina a kohokoli jinýho.

Pokročilá znalost lidí a jejich dat se ale dá využít k daleko zajímavějších věcem. Co třeba politický kampaně, šíření propagandy nebo přesvědčování? Facebook (a ostatní) tohle asi nedělá osobně, nicméně v podmínkách jeho služeb je, že může s daty uživatelů nakládat jako s majetkem (data jsou i fotky, videa, …). Tedy je i zpeněžit. A komu je prodává, to se těžko dozvíme. Souhrnně se kupující jmenují právě zadavatelé reklamy.

Abych nevyzněl jen jako odpůrce facebooku, tak připomínám, že takto se chová drtivá většina sociálních sítí a firem, který posktytují služby tzv. zdarma. Nic totiž není gratis. Google stejně jako Facebook stejně jako Twitter a další musí živit svoje zaměstnance, svoje data centra, akcionáře… Jasně. Něco utrží z firemního obchodu (licence, akvizice…), ale značnou část příjmů tvoří právě reklama. Čím cílenější bude, tím víc se bude zboží zadavatelů prodávat a tím víc budou zadavatelé zadávat.

Moje rada? Na síti, jakékoli, se chovejte, jako byste byli před neznámým publikem. Sdílejte jen to, co byste nechali otisknout v novinách. A mějte na paměti, že co jednou dáte na síť, tam zůstane na furt. V telefonu nepovolujte aplikacím víc, než považujete za nutné (třeba aplikace budíku nepotřebuje přístup ke kameře nebo aplikace pro jízdní řády zas nemusí vidět váš telefonní seznam). Čas od času si revidujte svoje účty, promažte to, co už nepotřebujete. Svoje soukromé fotky (intimní především) nikdy nesdílejte a ani je neposílejte emailem nebo přes messengery. Vyvarujte se nenávistných nebo lživých projevů (nedávno byl v Česku soud a dotyčný prohrál). Do přátel si přidávejte jen osoby, které opravdu znáte. Při sdílení čehokoli dbejte nastavení viditelnosti. Ne všechny vaše fotky a statusy a příspěvky jsou vhodné pro všechny lidi.

Shrnuto: Na síti (nejen sociální) se chovejte jako v cizím prostředí. Důvěra je sice hezká, ale jistota je jistota!

P.S. Pokud se vám bude tenhle článek líbit, napíšu další. Třeba o zjišťování polohy, šmírování skrze další kanály, analýze dat a tak. Dejte vědět!

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s