Po vydatné večeři jsem si sedl k poště a odpověděl na několik pozvánek na pohovory, potvrdil jsem skype hovory a tak. Ze zvyku jsem si otevřel jobs.cz a LinkedIn a hledal jsem nový inzeráty (ve skutečnosti sleduju asi tak 20 portálů). Furt dokola to samý. IT analytik, project manažer, business analyst, IT operations manager a tak. A pak mi to došlo.

Když jsem byl minulej týden v Brně, přišla řeč mimo jiné na moje úžasný IT znalosti a že prej s jazykem a praxí nemůžu mít problém najít práci. Martě jsem to vysvětlil na příkladu z jejího oboru – medicíny. Ta je taky v základu jedna a tatáž. Všichni doktoři by měli z fakulty umět jedno a totéž, medicínu. A pak teprve mají atestace v oborech. Třeba očař, ženskej doktor nebo psychiatr. No a pak jsou extra klasse obory jako proktolog, kardiochirurg nebo onkolog specializovanej na leukemii. Každýmu je asi jasný, že oddělení chirurgie, anestezie nebo patologie je v každé nemocnici. I v té nejmenší, protože i na malých pracovištích se řeší slepáky v narkóze a posílají tkáně na rozbor. Když ale člověk potřebuje něco víc, musí jet do velkýho města, nejlépe do fakultky. A ne, okresní město to obvykle není. Když přijde nádor nebo ALS musíte jet do Prahy, Brna nebo Ostravy nebo na patřičnou kliniku, kde umí léčit agresivní bujení a zpomalit rozpad nervové tkáně. Dává to smysl. Základní péče dostupná všude, pokročilá na okresech a krajích, extra náročná v uzlových nemocnicích (mimochodem, nikomu rakovinu nepřeji, ale pokud by přišla, je Masarykův onkologický ústav v Brně na Žlutém kopci nejlepším místem).

No a takhle to je i v IT. My ajťáci jsme sice ne vždy vystudovali informatiku a ne všichni rozumíme podstatě digitálního kódu, sítím nebo virtuálnímu prostředí. Všichni ale pracujeme v IT, to je množina lidí podobná množině všech doktorů. Dneska mi došlo, že jsem se za poslední dekádu vypracoval do mega úzkoprofilového odvětví IT – do IT služeb. Jsem něco jako specialista na diabetickou nohu, kterej sice rozumí jakž takž ostatním oborům, ale za ty roky prostě umí ten svůj nejlíp. A doktora na diabetes těžko přes noc přeučíte na rehabilitačního profíka v lázních… Stejně tak já. V IT nejvíc rozumím fázi, kdy něco nefunguje, kdy je potřeba to promptně opravit. Rozumím pak taky dalšímu kroku, ve kterým je závada odstraněna a hledá se její pravá příčina. Něco jako když pro vás přijede záchranka a nenechá vás umřít, to je v IT tzv. incident management. Doktor na pohotovosti neřeší, co je vám doopravdy, jen vás udrží naživu, aby se vás po testech ujal specialista. V IT se ten specialista jmenuje problem manager. To je člověk, kterej řeší IT závady už stabilizovaný, kdy zákazníkovi (pacientovi) všechno bazálně jede, jak má. Někdy, dost často, přichází ke slovu change manager (change = změna). Ano, zní to divně, ale je to manager změn. Něco jako obvodní doktor. To je člověk, kterej hlídá, aby jedna léčba nerušila jinou, aby jeden lék nebyl kontra další. Úplně stejně change manager hlídá, aby update software nebo hardwarwe (typicky aktualizace nějaké aplikace nebo změna v nastavení sítě) nezpůsobil jinou závadu (incident). Jsem tedy specialistou na diferenciální diagnostiku, aniž bych znal detailní znění jednotlivých nemocí. A jakmile odhalím pravděpodobnou chorobu, buzeruju akční hrdiny v podobě aplikačních, systémových a dalších techniků, aby zabránili průšvihu. Hned! Okamžitě! K tomu hovořím s rodinou (zákazníkem a vyšším managementem) o situaci a překládám aktuální zprávy z jazyka laikům nesrozumitelného do pojmů, který řeknou vše a současně nic navíc.

Obvykle tímto způsobem incident manager pracuje na několika odlišných věcech současně. Tedy pro představu: Jeden člověk obsáhne desítky emailů, je u toho na konferenčním hovoru (někdy i na dvou různých souběžně), skrze chatovací program uhání techniky o tzv. updates (tj. o informaci, jak se věc aktuálně má), píše tzv. timeline (časovou posloupnost), sestavuje tzv. executive notification (tj. upozornění nejvyššímu představenstvu zaměstnavatele a zákazníka). Zásadním předpokladem je samozřejmě přiměřeně anglicky popsat událost tak, aby zákazník nenabyl dojmu, že jsme ve firmě banda debilů. A aby manažeri nechtěli ubrat/přidat práce, povinností, procesů… U toho musí (major) incident manager dbát na dodržení všech procesů, hlídat tzv. SLA (Service-Level Agreement, lidově eseláčko), tedy aby byl incident vyřešen ve smluvně slíbeném čase. Takový smluvní čas se pohybuje od jedné hodiny až po týdny. A pochopitelně je potřeba mít neustále přehled o tom, co se děje, protože se kdykoli může kdokoli zeptat na cokoli. Řeknu vám, že dva high priority incidents (velký průsery) za směnu mě spolehlivě zaměstnaly na 12 hodin na směně, že jsem zapomněl na vyměšování nebo cigo. Fajny časy to byly!

core-precesses-v02.png

Tohle já umím. Incident, change a problem management (service requesty nezmiňuju, pač o tom jsou celý skripta). Umím se nechat seřvávat nervózníma manažerama od zákazníků, že jim stojí fabrika, nebo nelítají letadla. Umím u toho paralelně popohánět techniky (v IT řeči IT inženýry), aby incident (závadu) bleskem odstranili. U toho jsem se taky naučil rozumět pozadí těch závad, takže poznám, že tohle patří databázistům a tamhleto zas kolegům ve Windows týmu. Problem část už je pak procházka růžovým sadem, protože se nic extra neděje. Jen se s týmem hrabeme v záznamech, hledáme, co se stalo a jak to udělat, aby se to znovu nestalo. No a nakonec, když najdeme příčinu (tzv. RCA, tj. root cause analyse, tj. kořenová příčina), můžeme na ni jako na konečnou diagnózu vymyslet léčbu. Třeba změníme dobu, kdy se zálohují data, nebo v síti povolíme komunikaci z místa A do místa B, pokud dostaneme approval (schválení) od change managementu.

Nadto ale existují situace přímo ohrožující produkci zákazníka (high impacting issues), který nesnesou odkladu (přirovnal bych to k tepennému krvácení u pacienta). V takovou chvíli může incident manažer (nebo tzv. On Duty Manager, tj. manažer ve službě) rozhodnout o mimořádném postupu mimo všechny standardní procesy. Podobně jako když lékař nazná, že lege artis metody by nevedly k zachování/obnovení základních (životních) funkcí, nebo by trvaly příliš dlouho. Všechny obvyklý postupy tak jdou stranou, nic nemusí být schváleno a všechno lze řešit ad hoc. Pravda, neděje se tak často. Když jste si ale jistí, že rychlý řez zprůchodní ucpanou tepnu (obnoví produkci zákazníka), dáte pokyn k výkonu. Na vaše triko, ať už to dopadne jakkoli. To je adrenalin, kterej si pamatuju kus po kusu! Nezažil jsem jich mnoho a o to detailněji vím, proč jsem se kdy rozhodl tak, jak jsem se rozhodl.

ThinkstockPhotos-610753596.jpg

Píšu to možná složitě. Ale podstata je jednoduchá. Jsem super specializovanej ajťák, kterej technice moc nerozumí, ale kterej umí techniku řídit. A to je problém. Moje práce se hodí jen ve velkých firmách, kde si takto rozdělený funkce zákazník zaplatí. Takže se bavíme o firmách typu velký banky nebo farmaceutický společnosti. Je pak nabíledni, že když přijdu do maličkýho ofisu, kde pracuje dohro 23 lidí, nemám nic, co by zaujalo. Respektive. Malý firmy si nemůžou dovolit zaměstnat někoho, kdo rozumí jen tomu svýmu pidi srpku oboru, stejně jako si malá nemocnice nemůže dovolit otevřít ambulanci laserové operativy očí.

Takže. Plán zní jasně. Musím se dostat někam, kde ocení incident, problem a change management. A zároveň někam, kde mě nechají naučit se něco novýho. Aktuálně to vidím na ten projektovej management, pač ten není zas tak daleko, respektive v ledasčem se překrývá s mojí ordinací. Udělám si novou atestaci v oboru, z IPC (incident, problem and change) manažera se stane PM (project manager).

P.S. Dneska mám den D. Smutnej den. Na Masaryčce mi zamítli žádost o přerušení. Prý moje důvody nejsou dost výjimečné. A tak jsem požádal o ukončení studia. Přestávám tak býti aspirantem na magistra novo umča. Je mi to líto. Obor mě baví, fest se doplňuje s mojí prací. Nevím ale, kde skončím a co budu dělat příští týden, takže těžko můžu slíbit svoji účast 3x týdně v Brně na fakultě. Příští rok prej už bude jinak. Prej snad bude i navazující koncipováno formou bloků jednou za měsíc plus intenzivní domací masírka. Stejně jak v bakaláři. Takže studijně je to jasný. 2018/2019 akademický rok v Brně se uzavřel, magistra ze mě bude až 2021, protože si podám znovu přihlášku a udělám přijímačky a odjezdím Brno jednou měsíčně tak, jak jsem odjezdil uplynulý dva roky.

P.P.S. Abych ale nezlenivěl a nepřišel o rok, silně zvažuju MBA u nás v Ostravě. Je to sice na soukromé škole, ale říkám si, že lepší soukromá vysoká škola s akreditací než pseudo výrobci diplomů kdesi z ciziny. Drobnou překážkou je těch sto táců, který škola za rok studia chce. Inu, potřebuju práci hned! Bo jinak nebude MBA ani na splátky!

399442-top_foto1-6r8dk.jpg

Reklamy

1 komentář: „Neurochirurg v okresním špitále

  1. tak já čekala, že UŽ …. a vy zase „inzeráty“ :( Tak to udělejte obráceně, ne? Najděte si firmu – a vysvětlete jim, že VÁS potřebují – akorát o tom tedy ještě neví :wink: PS: zkusit headhuntera by taky nebylo marný

    Liked by 1 osoba

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s